Nyheter


AI används rätt! Kategori: Digitalisering Publicerat av
18 February, 2020

IP Softs Nordenchef Håkan Axtelius skrev nyligen en replik på Adobe-chefen Franck Attias debattinlägg i Dagens Media som Davvero också rapporterat om. Axtelius menar att det är tråkigt att chattbotar gett AI-tekniken ett sämre rykte än vad den förtjänar och att tekniken nu gått från chattbotar till digitala medarbetare som också lär sig av sina interaktioner och blir bättre över tid för att klara av ett mer kvalificerat kundbemötande. Han skriver också att det är viktigt att vi inte stannar vid att se AI som enbart en ersättning av befintliga processer utan att AI rentav kan utgöra ett stöd för de mänskliga medarbetarna som en del av ett team. AI kan både höja kundupplevelsen genom att hjälpa den mänskliga kollegan med att hitta rätt svar till kunden, och i en direkt kundkontakt om det sköts rätt menar Axtelius.

Läs hela repliken här!