Nyheter


Används AI rätt? Kategori: Digitalisering Publicerat av
11 February, 2020

De senaste åren har AI, maskininlärning och data öppnat för nya sätt att skräddarsy köpupplevelser baserat på varje enskild kund. Men det är viktigt att komma ihåg att den största utmaningen aldrig handlat om att investera i en viss AI-lösning, utan om att förstå hur den faktiskt ska användas. Det menar Adobes Nordenchef Franck Attia i en debattartikel i Dagens Media. Han menar att vi behöver inse att AI inte kan lösa alla våra problem och använder de populära chattbotarna som exempel. Enligt en Sifo-undersökning föredrar endast tre procent av svenskar att använda sig av chattbotar när de letar efter information och att fler söker sig hellre hela vägen till en fysisk butik. Attia menar att dagens AI-lösningar behöver hanteras som experter inom vissa områden, och att den bör användas för att undanröja specifika irritationsmoment istället för att fasa ut kundtjänst.

Läs hela debattartikeln här!