Nudging

Gör rätt istället för mycket - med Nudging får du tag på fler

Vi är alla överväldigade av allt mer information och därför väljer vi ofta bort att kommunicera. Detta ställer stora krav på företag och organisationer att vara mer relevant i sitt budskap. Men hur når man sina informationströtta kunder, de som bara väljer bort att kommunicera?

Med avstamp i beteendevetenskap har Silentium utvecklat en Nudgingmetod som gör att vi får kommunicera med fler. Vi når helt enkelt djupare in i kunddatabasen. Sedan vårt första case med Handelsbanken för 7 år sedan, har vi vidareutvecklat modellen och hjälper idag flera av sveriges största varumärken med Nudgingförsäljning.

Hur fungerar nudging?

Vår Nudgingmetod är uppbyggd med tre komponenter:

1. Algoritm

Denna sammanställer alla kommunikationskanaler i realtid. E-post, sms, telefoni, sociala media, brev m.m.

2. Kommunikation

Med avstamp i beteendevetenskap använder vi nudging och priming för att skapa säljbudskap och väcka nyfikenhet. Att Richard Thaler fick nobelpris 2017 för just Nudging ser vi som extra roligt!

3. Monitorering

Att använda alla kommunikationskanaler i realtid kräver monitorering. Allt måste fungera som en orkester som spelar i samklang.

HUR FÅR DU TAG PÅ DE ONÅBARA?

En av våra kunder har en kunddatabas med befintliga kunder man själv försökt nå via SMS, e-post och telefon, men inte lyckats. Silentium tar sedan över kundbasen och börjar använda Nudging.

Vi får tag på 60 % av de onåbara och 35 % av dessa säger ja till säljerbjudandet.

CASE MED SMS OCH INKOMMANDE TELEFONI

Ett A/B-test vi gjorde med SMS och inkommande telefoni gav följande resultat:

SMS 1 – 19 % svarade, 38 % köpte vilket gav 722 kunder
SMS 2 – 17 % svarade, 39 % köpte vilket gav 633 kunder
SMS 3 – 5,9 % svarade, 59 % köpte vilket gav 207 kunder

Nudgingbudskap användes i SMS 1 och SMS 2 medans SMS 3 utformades som ett traditionellt marknadsbudskap.

Vill du veta mer?

KONTAKTA

Mikael Thor Pestel
Tel: 070-4820380
E-post: mikael.pestel@silentium.se

Vill du ha 5 tips om Nudging och försäljning?

Fyll i din e-post och telefonnummer så skickar vi dem till dig.