Nyheter


Utanförskap som följd av artificiell intelligens Kategori: Uncategorized Publicerat av
04 June, 2018

Artificiell intelligens är på frammarsch, och tekniken börjar bli så pass avancerad att det i vissa lägen är svårt att urskilja en robot från en människa. Trots kritikers varningar är Googles AI-expert Greg Corrado är fast besluten om att AI behöver bli tillgängligt för alla. Hur samhället ska anpassa sig till utvecklingen är dock ännu okänt, och risken att vi istället lämnar stora grupper människor i ett tekniskt utanförskap ökar.

Läs intervjun med AI-experten HÄR!

Så har jättarna drabbats av GDPR Kategori: Digitalisering, Företagare Publicerat av
28 May, 2018

I dagarna trädde den nya GDPR-lagen i kraft. Vi har tidigare berättat om att en oroväckande liten andel marknadsavdelningar påstår sig vara GDPR-kompatibla, och bara några timmar efter att lagen börjat gälla anmäldes bland annat Facebook och Google av integritetsaktivister. “Det är inte ett fritt val, det liknar mer en valprocess i Nordkorea” påstår aktivisten Max Schrem. Läs mer om det HÄR.

De internationella jättarna är dock inte ensamma om att stöta på problem. En svensk myndighet började arbetet med en rejäl tabbe – i samband med ett informativt utskick om GDPR spreds också mottagarnas personuppgifter. Om det kan du läsa mer HÄR.

Så långsamt går digitaliseringen Kategori: Digitalisering Publicerat av
22 May, 2018

Forrester Researchs senaste undersökning visar dystra siffror för digitaliseringen. Av 1500 företag svarar drygt hälften att de kommit igång med digitaliseringen, 2 av 10 uppger att de inte kommit igång än och ytterligare 2 av 10 menar att de är klara, vilket analytikern Ted Schadler menar är problematiskt eftersom företag aldrig blir färdigförändrade.  Schadler menar att företagskulturen är det absoluta största hindret för digitaliseringen och att ledningen ibland blundar för den förändring som behöver göras.

Grundaren av Sensei Labs, Jay Goldman, poängterar att en omvärdering av hur företaget tänker och beter sig är grundläggande för att kunna hålla jämna steg i en digitaliserad värld. Man måste använda teknik som gör det möjligt att förändra företagets själva DNA, menar han.

Läs hela artikeln här!

 

Striden om konsumenterna Kategori: Digitalisering, E-handel Publicerat av
04 April, 2018

Det pågår just nu en stor handelsrevolution. Digitaliseringen är i full gång och allt ifrån vårt konsumentbeteende, hur vi vill betala och vilka tjänster vi efterfrågar påverkas. Hur ska företag på bästa sätt förstå och anpassa sig till de förändringar som länge har varit på gång men nu accelererar i allt raskare takt?

I Göteborg samlas snart digitala uppstickare, etablerade jättar, handelsforskare, fastighetschefer och Göteborgs stadsarkitekt för att diskutera hur man ska förhålla sig till den nya handeln. Men många utmaningar kommer att kvarstå i hela Sverige, och den som inte hänger med i utvecklingen riskerar att hamna på förlorarsidan i striden om konsumenterna.

Läs hela artikeln här.

GDPR – ett ypperligt tillfälle Kategori: Digitalisering, Undersökningar Publicerat av
22 March, 2018

I maj träder nya GDPR-lagen i kraft. Analyshuset Forrester visar dock att endast 15 procent av tillfrågade marknadsavdelningar är helt GDPR-kompatibla, vilket är oroande. Förutom att undvika ekonomiska förluster och varumärkesskada kan den nya lagen också ge ett ypperligt tillfälle att städa upp i datamiljöer, och arbetar man med GDPR på rätt sätt kan man också se till att engagera och kommunicera med rätt kunder – som faktiskt är intresserade av budskapet.

Läs hela artikeln här!

Så tidigt börjar du åldersdiskrimineras på jobbet Kategori: Undersökningar Publicerat av
11 December, 2017

En ny rapport visar att åldersdiskrimineringen börjar redan vid 40-års ålder. En högst oroande siffra med tanke på vår allt mer åldrande befolkning.  “Låg rörlighet på arbetsmarknaden hämmar utvecklingen och minskar tillväxten.” varnar Magnus Carlsson, docent i nationalekonomi som har varit med och genomfört undersökningen. En långsiktig risk skulle kunna vara att de äldre slutar söka nya jobb eftersom de förväntar sig att bli diskriminerade.

Läs hela artikeln här!

Så klarar du av oväntade utgifter Kategori: Bank & finans, Privatekonomi Publicerat av
01 November, 2017

En undersökning gjord av Sifo visar att speciellt yngre personer och personer med lägre löner har små marginaler i ekonomin, vilket leder till svårigheter med att sätta av pengar för oväntade utgifter. 13 procent av de tillfrågade med en månadslön på upp till 24 000 kr påstår sig inte kunna klara av en oförutsedd utgift på över 1000 kr utan lån.

Arturo Arques, privatekonom på Swedbank, anser att man även med lägre inkomst kan få till en god ekonomi – men det kräver järnkoll.

Läs artikeln och de sammanställda spartipsen HÄR!

Pro-aktivitet allt viktigare för konsumenten Kategori: Digitalisering, E-handel Publicerat av
16 October, 2017

I takt med digitaliseringen och den teknik som följer ställs allt högre krav på dagens företag. Googlechefen Tara Walpert Levy kallar nu de nya konsumenterna för “super empowered consumers” och berättar om hur förväntningarna har skjutit i höjden – företag förväntas idag vara pro-aktiva, agera individanpassat och leverera en fullständig köpupplevelse i alla kanaler. Inte minst ska det göras snabbt och friktionsfritt.

Läs mer HÄR!

Socialt behov kan hjälpa fysiska butiker Kategori: Digitalisering, E-handel, Undersökningar Publicerat av
03 October, 2017

Publikationen E-barometern visade i början av september att de fysiska butikerna har stannat av i tillväxt. Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord, ser däremot inte att vi har någon omfattande butiks- och köpcentrumdöd till mötes. Större krav kommer att ställas, men de handlare som kan leverera en upplevelse har bra förutsättningar att stå emot. Människans sociala behov sägs vara en betydande faktor.

“Den fysiska butiken kommer finnas kvar, men nya koncept och format kommer växa fram – publiken vill fortfarande ha platser att träffas”

Läs mer HÄR!

Storbankerna motsätter sig robotrådgivning Kategori: Bank & finans, Digitalisering Publicerat av
26 September, 2017

Robotrådgivning genom artificiell intelligens är ett väl omtalat ämne, inte minst inom banksektorn. Startupbolagen och nätmäklarna börjar lämna sina startgropar, men de svenska storbankerna ställer sig emot utvecklingen genom sin tystnad.

Ann Grevelius, tidigare toppchef inom banksektorn, är inte överrraskad. “Det finns ingen bank eller traditionell rådgivare som tycker att fristående robotrådgivare är en bra idé. De är självklara utmanare till nuvarande affärsupplägg och kommer att bidra till ökad transparens och prispress”, säger hon.

Läs mer HÄR!