Nyheter


Så tycker svenskar om AI Kategori: Digitalisering, Undersökningar Publicerat av
30 December, 2020

Fler svenskar är positiva än negativa till AI-utvecklingen, det visar den nya rapporten Svenska folket och AI. Nästan sex av tio svenskar kan tänka sig att operera in AI i sin kropp och lika många är positiva till att polisen använder sig av ansiktsigenkänning. Det största orosmolnet med AI handlar om bristen på personlig integritet eller att intelligensen tar fel beslut eller ger fel rekommendationer.

Läs hela artikeln här!

Ny rapport om AI-användningen ute Kategori: Digitalisering Publicerat av
24 December, 2020

SCB har kartlagt AI-användningen inom näringslivet och offentlig sektor i Sverige och kom fram till att under förra året stod tio svenska bolag för 65 procent av utveckling och forskning inom AI. “Men sett till andelen av totala it-relaterade kostnader och investeringar spenderade de små företagen procentuellt sett mer av sina totala it-kostnader på AI”, säger Björn Forssell, en av författarna till SCB:s rapport.

Läs hela artikeln här!

Offentlig sektor gör digitala framsteg Kategori: Digitalisering Publicerat av
17 December, 2020

Svensk offentlig sektor saknar fortfarande förutsättningar för det som krävs för att leva upp till regeringens högt ställda mål om att bli bäst i världen på att dra nyttan ur digitaliseringen, men offentlig sektor har arbetat målinriktat med att ta kontroll över olika digitala projekt sedan förra året, det konstaterar ny forskning från Göteborgs universitet. Framstegen är störst ute i kommunerna men det är stora skillnader mellan olika förvaltningar. Mest mogna är serviceförvaltningar och förvaltningar för samhällsbyggnad medan utbildnings- och socialförvaltningar ligger sämre till.

Läs hela artikeln här!

Offentlig sektor ska samarbeta kring en gemensam digital infrastruktur Kategori: Digitalisering Publicerat av
10 December, 2020

Nu ska regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, göra en kraftsamling för att gemensamt verka för att utveckla en förvaltningsgemensam digital infrastruktur. “På samma sätt som man för 100 år sedan hanterade det orimliga med att ha olika spårvidd på järnvägsspåren i olika delar av landet, ska vi nu se till att vi har gemensamma standarder för digitaliseringen i välfärden”, säger digitaliseringsminister Anders Ygeman. Tanken är att medarbetare inom olika delar av den offentliga sektorn exempelvis ska kunna få tillgång till digitala tjänster hos en annan myndighet.

Läs hela artikeln här!

Så tänker storbolagen investera i IT Kategori: Digitalisering Publicerat av
03 December, 2020

Ny undersökning gjord bland 1400 IT-chefer på internationella storbolag visar att de kommer investera i IT-säkerhet, IT- och molnhantering, molninfrastruktur, optimering av befintlig infrastruktur samt automatisering. Hälften av de tillfrågade i undersökningen uppger också att de överväger att använda artificiell intelligens eller maskininlärning under det kommande året.

Läs hela artikeln här!

SEB om sin AI-strategi Kategori: Bank & finans, Digitalisering Publicerat av
25 November, 2020

SEB har under många år haft AI-roboten Amelia eller Aida på sin kundtjänst, men nu talar Salla Franzén, group chief data scientist på SEB ut om den nya AI-strategin. ”Nu är vi mer fokuserade och operationella. Vi har en AI-strategi som jag tycker är väldigt funktionell när vi inte har den separat utan vi tillsammans med alla olika affärsområden identifierar där AI eller maskininlärning kan stötta eller accelerera deras affärsplaner och sedan jobbar vi tillsammans för att implementera det på ett robust sätt.” berättar hon för DN.

Läs hela artikeln här!

Brist på AI-kompetens ett hinder Kategori: Arbetsmarknad, Digitalisering Publicerat av
18 November, 2020

Trots svensk storsatsning på AI de senaste åren så återfinns ett stort hinder för AI-utvecklingen, nämligen bristen på kompetens, det skriver statistiska centralbyrån, SCB. Andra hinder rapporteras vara bristande vision eller AI-strategi inom organisationen samt brist på kunskap om tillgänglig teknologi och tillämpningar.

Läs hela artikeln här!

Så påverkar AI arbetsmarknaden Kategori: Arbetsmarknad, Digitalisering Publicerat av
11 November, 2020

En ny rapport från Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU, granskar hur användningen av artificiell intelligens kommer att påverka arbetsmarknaden. De kommer bland annat fram till att löneskillnader mellan yrkesgrupper, sektorer och regioner troligtvis kommer att öka, men det finns inte några starka skäl att tro att automatiseringen generellt sett skulle leda till minskade löner eller fallande sysselsättning. Georg Graetz, forskare, drar av rapporten slutsatsen att efterfrågan på arbetskraft med goda kognitiva och sociala förmågor kommer att fortsätta också på svensk arbetsmarknad.

Läs hela artikeln här!

Att leda team på distans Kategori: Arbetsmarknad Publicerat av
04 November, 2020

Rickard Svensson är CMO på Cool Company och berättar för siten Svenska Nomader om de största utmaningarna med att leda ett team på distans. Från att sitta i ett öppet kontorslandskap med snabb dialog och fysiska möten där man diskuterar högt och lågt, till att jobba hemifrån och flytta konversationen till digitala plattformar, Svensson listar tre framgångsfaktorer för att kunna leda sitt team i det nya normala.

Läs intervjun här!

Hur når man alla i sin målgrupp? Kategori: Digitalisering Publicerat av
29 October, 2020

2022 kommer 70% av all kundsupport drivas med AI, det menar Inovia i en artikel för ehandel.se. De skriver att kunderna idag förväntar sig att företaget finns i den kanal de väljer för kommunikation, t.ex. sociala medier. Vinnare blir då företag som intresserat, nyfiket och tydligt visar att man lyssnar på sina kunder och värdesätter dem. Inovia skriver att yngre konsumenter, de som har vuxit upp i den digitala tidsåldern ser smart teknik som något självklart och provar villigt allt som underlättar och ger omedelbar tillfredsställelse, med minsta möjliga insats. Men hur blir det med den delen av befolkningen som hellre väljer att prata med en annan människa? Eller de som inte piggt kastar sig över ny smart teknik? Hur gör man om man vill fånga upp hela spekrumet av sin målgrupp? Det besvaras inte i artikeln.

Läs hela artikeln här!