Nyheter


Stockholm ska bli smartast i världen Kategori: Digitalisering Publicerat av
14 October, 2018

Stockholm har högt satta mål när det kommer till digitaliseringen – till 2040 ska det vara den smartaste staden i världen. Stockholm och Sverige ligger långt fram i digitaliseringen och har gjort det länge. Därför vore det jättekonstigt att sätta ett annat mål än att vara den smartaste staden, det är att lägga ribban för lågt. Det menar Johanna Engman, chef för avdelningen för digital utveckling inom Stockholms stad.

Läs hela artikeln här!

Fler och fler kopplar upp sig i framtiden Kategori: Digitalisering, Uncategorized Publicerat av
03 October, 2018

Vi har aldrig varit så uppkopplade som idag, samtidigt som 1,1 miljoner svenskar inte använder internet alls eller gör det mer sällan än varje dag. Det rapporterar Internetstiftelsen i Sverige, IIS, i ny rapport. Av dessa människor kommer dock fler och fler att koppla upp sig och använda digitala tjänster i framtiden, även om de då kommer att vara nybörjare. Hur ska man förstå appar, chatta med en kundtjänst eller lyckas navigera sig i en e-handelsdjungel för första gången? Den som önskar nå fram till människor behöver alltså både ta hänsyn till huruvida målgruppen använder internet, men också hur ofta och hur erfaren inom den digitala världen gruppen är. Att hjälpa kunden med navigering, guidning och vägledning i digitala köpprocesser har därför aldrig varit så viktigt.

Läs hela artikeln här!

Så mycket kommer AI att påverka världen Kategori: Digitalisering Publicerat av
30 September, 2018

AI förväntas göra lika mycket för ekonomin fram till 2030 som ångmaskinen en gång gjorde. Det menar en ny rapport utgiven av McKinsey, som också menar att fram till dess kommer 70 procent av alla företag att använda sig av någon form av artificiell intelligens. Hur den nya tekniken kommer att påverka världen är ännu ovisst, även om de flesta är överens om att det kommer att kräva stora omstruktureringar av både samhälle och arbetsmarknaden.

Läs hela artikeln här!

Vad betyder egentligen digitalisering? Kategori: Digitalisering Publicerat av
23 September, 2018

Att företag älskar att slänga sig med ordet digitalisering är knappast en nyhet. Men vad betyder det egentligen? Lars Wendestam har skrivit en bok om just ordet digitaliserings innebörd, och han menar bland annat att tekniken inte har någon bäring i sig själv om man inte sätter den i ett verksamhetsbehov. Det handlar framförallt om en beteendeförändring som man måste följa, och hur klassisk produktförsäljning behöver förvandlas till tjänst.

Läs hela artikeln här.

Hur redo är du för AI? Kategori: Digitalisering Publicerat av
13 September, 2018

Artificiell intelligens, eller AI, tycks vara det som alla stora bolag pratar om just nu. Men trots det är det ganska få företag som faktiskt levererar användbara lösningar, det menar AI-geniet och Peltarions grundare Luka Crnkovic-Friis. Han menar också att långt ifrån alla företag är redo för att implementera AI till sin verksamhet, och att det första steget är att inse att AI inte är ett IT-verktyg utan bör ses som en typ av affärsutveckling. Men den kanske viktigaste framgångsfaktorn är inställningen till ny teknik och hur redo man är att snabbt ta sig an den nya teknologin.

Läs hela intervjun med Luka Crnkovic-Friis här!

Att ta sig an den digitala utmaningen Kategori: Digitalisering Publicerat av
08 September, 2018

Hur uppnår man affärsnytta med sitt digitala förändringsarbete? Den snabba utvecklingen på marknaden ställer höga krav på de företag som vill fortsätta vara konkurrensstarka i en era där nystartade aktörer i princip kan slå ut en väletablerad jätte på bara några månader. Anna Jonsson, vd på DJV Group, har givit sina fem bästa knep för hur företag ska ta sig an den nya digitala utmaningen – utan att missa den analoga faktorn i sitt eget ansvar att säkerställa att digitaliseringen sker.

Läs hela artikeln och de fem stegen här.

Utanförskap som följd av artificiell intelligens Kategori: Uncategorized Publicerat av
04 June, 2018

Artificiell intelligens är på frammarsch, och tekniken börjar bli så pass avancerad att det i vissa lägen är svårt att urskilja en robot från en människa. Trots kritikers varningar är Googles AI-expert Greg Corrado är fast besluten om att AI behöver bli tillgängligt för alla. Hur samhället ska anpassa sig till utvecklingen är dock ännu okänt, och risken att vi istället lämnar stora grupper människor i ett tekniskt utanförskap ökar.

Läs intervjun med AI-experten HÄR!

Så har jättarna drabbats av GDPR Kategori: Digitalisering, Företagare Publicerat av
28 May, 2018

I dagarna trädde den nya GDPR-lagen i kraft. Vi har tidigare berättat om att en oroväckande liten andel marknadsavdelningar påstår sig vara GDPR-kompatibla, och bara några timmar efter att lagen börjat gälla anmäldes bland annat Facebook och Google av integritetsaktivister. “Det är inte ett fritt val, det liknar mer en valprocess i Nordkorea” påstår aktivisten Max Schrem. Läs mer om det HÄR.

De internationella jättarna är dock inte ensamma om att stöta på problem. En svensk myndighet började arbetet med en rejäl tabbe – i samband med ett informativt utskick om GDPR spreds också mottagarnas personuppgifter. Om det kan du läsa mer HÄR.

Så långsamt går digitaliseringen Kategori: Digitalisering Publicerat av
22 May, 2018

Forrester Researchs senaste undersökning visar dystra siffror för digitaliseringen. Av 1500 företag svarar drygt hälften att de kommit igång med digitaliseringen, 2 av 10 uppger att de inte kommit igång än och ytterligare 2 av 10 menar att de är klara, vilket analytikern Ted Schadler menar är problematiskt eftersom företag aldrig blir färdigförändrade.  Schadler menar att företagskulturen är det absoluta största hindret för digitaliseringen och att ledningen ibland blundar för den förändring som behöver göras.

Grundaren av Sensei Labs, Jay Goldman, poängterar att en omvärdering av hur företaget tänker och beter sig är grundläggande för att kunna hålla jämna steg i en digitaliserad värld. Man måste använda teknik som gör det möjligt att förändra företagets själva DNA, menar han.

Läs hela artikeln här!

 

Striden om konsumenterna Kategori: Digitalisering, E-handel Publicerat av
04 April, 2018

Det pågår just nu en stor handelsrevolution. Digitaliseringen är i full gång och allt ifrån vårt konsumentbeteende, hur vi vill betala och vilka tjänster vi efterfrågar påverkas. Hur ska företag på bästa sätt förstå och anpassa sig till de förändringar som länge har varit på gång men nu accelererar i allt raskare takt?

I Göteborg samlas snart digitala uppstickare, etablerade jättar, handelsforskare, fastighetschefer och Göteborgs stadsarkitekt för att diskutera hur man ska förhålla sig till den nya handeln. Men många utmaningar kommer att kvarstå i hela Sverige, och den som inte hänger med i utvecklingen riskerar att hamna på förlorarsidan i striden om konsumenterna.

Läs hela artikeln här.