Nyheter


Hur jobbar man med många bollar i luften? Kategori: Digitalisering Publicerat av
31 March, 2020

Mer än någonsin tidigare förväntas medarbetare hantera flera arbetsuppgifter samtidigt, delvis därför att digitaliseringen möjliggör att vi alltid är uppkopplade. Men hur pass effektivt är det egentligen att hålla flera bollar i luften samtidigt kontra att fokusera på en sak i taget? Torkel Klingberg vid Karolinska institutet menar att människor mår bäst av en lagom dos stress, vilket vi kan få när vi har många bollar i luften. En ny studie från Lunds universitet pekar också på att ju mer krävande våra sysslor är, desto mer ökar vårt tålamod. Men även om tålamodet ökar så begår vi även fler misstag om vi är högt belastade.

Läs hela artikeln och hur du kan multitaska på rätt sätt här!

Kris främjar innovation, menar Engzell-Larsson Kategori: Digitalisering Publicerat av
24 March, 2020

Corona är en typisk disruption, en störning, och sådana främjar innovation, det är ett tillfälle till nytänkande som inte får gå förlorat. Det skriver Lotta Engzell-Larsson i DN. Hon skriver att de senaste åren har många oroats över digitaliseringens framfart i stället för att se fördelarna. Hon menar att när vi människor försöker minimera våra fysiska kontakter vänder vi oss i ökad utsträckning till de digitala företagens tjänster och att detta är en möjlighet som vi behöver hålla kvar i över efter att pandemin har lugnat sig.

Läs hela ledaren här!

Samarbete mellan IT och verksamheten A och O Kategori: Digitalisering Publicerat av
17 March, 2020

Ny rapport från KPMG om projekthantering i Sverige visar att tre av fyra organisationer har stora utmaningar med förändringsledning, detta trots att moderna affärsmodeller kräver tätt samarbete mellan IT och verksamheten där samarbetet är nödvändigt för att projekten ska lyckas. Digitaliseringen måste ses som en integrerad del av verksamheten och vara en del av affärsstrategin. Utifrån rapporten skulle man kunna spekulera i att många företag skulle gynnas av teknisk rådgivning i frågor som systemval, automatisering, AI och datahantering.

Läs hela artikeln här!

MSB varnar för bristande it-kompetens Kategori: Digitalisering Publicerat av
10 March, 2020

Ny rapport av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap varnar för att it-kompetensen är eftersatt inom övriga myndigheter, detta eftersom att inrapporteringen av antalet it-incidenter med handhavandefel som orsak ökar. Det som framförallt sticker ut i rapporten är att handhavandefel nu är den vanligaste typen av incident medan angrepp stått för största delen av incidenter tidigare år.

Läs hela artikeln här!

Uppmaningen: låt inte Coronakrisen stoppa digitaliseringen! Kategori: Digitalisering Publicerat av
03 March, 2020

Steve Bates, global ledare för KPMG:s kompetenscenter för cio:er, uppmanar i Computer Sweden att inte låta Coronakrisen stoppa digitaliseringen. Enligt honom gäller det att vinna mark nu på den digitala fronten, när krisen är som värst, för att sedan ha ett försprång gentemot konkurrenter som valt den andra vägen. Det gäller nu också att fokusera på förmågan att återhämta sig eller motstå olika störningar. Det innebär både att organisationen behöver kunna fortsätta fungera på kort sikt med t.ex. bandbredd, vpn-åtkomst och liknande, samt långsiktig motståndskraft vilket inkluderar optimering av tjänsteleveranser och minska yttre hot mot företaget.

Läs hela artikeln här!

Nytt avsnitt av AI-podden diskuterar faror och framtid Kategori: Digitalisering Publicerat av
25 February, 2020

I det senaste avsnittet av AI-podden så gästas programmet av Gary Marcus, författaren till ”Rebooting AI”. Marcus resonerar i podden för AI som ett eventuellt hot mot mänskligheten, status kring AI för vad vi hittills har uppnått och vad AI ännu inte kan göra i dag. Marcus understryker i podden att vi är långt ifrån så kallad Artificial General Intelligence (AGI) där datorer har kognitiva förmågor eller en allmän intelligens som matchar människornas.

Lyssna på senaste avsnittet av AI-podden här!

AI används rätt! Kategori: Digitalisering Publicerat av
18 February, 2020

IP Softs Nordenchef Håkan Axtelius skrev nyligen en replik på Adobe-chefen Franck Attias debattinlägg i Dagens Media som Davvero också rapporterat om. Axtelius menar att det är tråkigt att chattbotar gett AI-tekniken ett sämre rykte än vad den förtjänar och att tekniken nu gått från chattbotar till digitala medarbetare som också lär sig av sina interaktioner och blir bättre över tid för att klara av ett mer kvalificerat kundbemötande. Han skriver också att det är viktigt att vi inte stannar vid att se AI som enbart en ersättning av befintliga processer utan att AI rentav kan utgöra ett stöd för de mänskliga medarbetarna som en del av ett team. AI kan både höja kundupplevelsen genom att hjälpa den mänskliga kollegan med att hitta rätt svar till kunden, och i en direkt kundkontakt om det sköts rätt menar Axtelius.

Läs hela repliken här!

Används AI rätt? Kategori: Digitalisering Publicerat av
11 February, 2020

De senaste åren har AI, maskininlärning och data öppnat för nya sätt att skräddarsy köpupplevelser baserat på varje enskild kund. Men det är viktigt att komma ihåg att den största utmaningen aldrig handlat om att investera i en viss AI-lösning, utan om att förstå hur den faktiskt ska användas. Det menar Adobes Nordenchef Franck Attia i en debattartikel i Dagens Media. Han menar att vi behöver inse att AI inte kan lösa alla våra problem och använder de populära chattbotarna som exempel. Enligt en Sifo-undersökning föredrar endast tre procent av svenskar att använda sig av chattbotar när de letar efter information och att fler söker sig hellre hela vägen till en fysisk butik. Attia menar att dagens AI-lösningar behöver hanteras som experter inom vissa områden, och att den bör användas för att undanröja specifika irritationsmoment istället för att fasa ut kundtjänst.

Läs hela debattartikeln här!

Så ska EU gå om Kina och USA vad gäller den nya tekniken Kategori: Digitalisering Publicerat av
04 February, 2020

EU-kommissionen lanserar sina idéer för hur Europa kan komma ifatt och förbi Kina och USA när det gäller digitalisering, AI och en ny marknad för data. I strategin återfinns tre huvudsakliga mål där det första målet är att teknologin fungerar för människan, t.ex. genom skydd mot nätbrott och se till att AI respekterar medborgarnas rättigheter. Det andra målet är att det ska finnas en rättvis och konkurrenskraftig inre marknad, t.ex. genom att stödja små och medelstora företag samt ökat ansvar hos nätjättarna. Det tredje målet är ett öppet, demokratiskt och hållbart samhälle där man önskar använda teknologin för att göra EU klimatneutralt 2050.

Läs hela artikeln här!

Tre största AI-trenderna 2020 Kategori: Digitalisering Publicerat av
30 January, 2020

Tidningen Forbes har sammanställt en lista med vad de anser är de tre viktigaste AI-trenderna att hålla koll på under 2020. Listan inkluderar “Machine Learning And Image Caption Software”, det vill säga att en mjukvara genom analys av en bild kan skriva en korrekt och bra bildtext. “Chatbots And Customer Service”, det vill säga automatiserad kundtjänst som genom att analysera text kan finnas tillgängliga för kundgruppen 24 timmar om dygnet. Och till sist “AI As A Personalization Marketing Tool”, det vill säga funktionen att kunna sikta in sig på en viss målgrupp utifrån mycket specifika specifikationer.

Läs hela artikeln här!